Dla kogo jest przeznaczony ten wpis?

Na pewno czytasz ten wpis, ponieważ zależy Ci na solidnym przygotowaniu do matury z chemii i chcesz mieć pewność, że niczego istotnego nie przeoczysz. Bez względu na to, na jakim etapie się znajdujesz…

  • czy to już końcowa faza przygotowań przed egzaminem, będąca podsumowaniem Twoich wielomiesięcznych lub kilkumiesięcznych starań w zdobywaniu wiedzy i doskonaleniu umiejętności;
  • czy dopiero zaczynasz swoją naukę i planujesz cały proces;
  • czy chcesz poprawić wynik matury,


możesz odnaleźć tu kilka istotnych porad.

Cieszę się, że udało Ci się tu trafić, ponieważ ten wpis ułatwi Ci uporządkowanie Twojego procesu nauki i pozwoli skupić się na kluczowych elementach oraz lepiej zapamiętywać i szybciej przywoływać z pamięci niezbędne informacje na egzaminie. Innymi słowy, pomoże Ci zaplanować, jaki kształt ma mieć dobra powtórka z chemii.

Czynność „powtarzania” oznacza, że wcześniej zdobyliśmy pewne informacje, najczęściej na zajęciach szkolnych, podczas samodzielnego studiowania w domu, na korepetycjach, kursach lub podczas innych form nauki. Obecnie chcemy ugruntować tę wiedzę, zwłaszcza jeśli chodzi o materiał przerabiany przez dłuższy czas. W dużym stopniu to ten etap nauki decyduje o wyniku egzaminu maturalnego – jednego z najistotniejszych w Twojej edukacji, który wpływa na przyszłą karierę zawodową.

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją naukę do matury, to zajrzyj do naszego artykułu, gdzie omawiamy, jak się przygotować do matury z chemii. Jeśli natomiast planujesz poprawić wynik matury z chemii, to znajdziesz cenne wskazówki w podlinkowanym wpisie poświęconym temu tematowi.

Zatem do pracy, zaczynajmy!

Powtórka do matury z chemii dodatkowe 1

Dlaczego właściwie zapominamy to, czego się nauczyliśmy?

Zapominanie jest naturalnym procesem w naszej pamięci, który występuje w wyniku zaniku śladów pamięciowych, co jest związane z upływem czasu. Nasz mózg usuwa informacje, które uznaje za niepotrzebne. Innymi słowy, jeśli nie korzystamy z określonej wiedzy, z czasem ją tracimy. Dlatego tak ważne są powtórki, a zwłaszcza regularne odtwórki, gdyż to właśnie te działania przeciwdziałają zapominaniu.

Na ilość i trwałość zapamiętanych informacji ma wpływ sposób, w jaki się uczymy. Pomimo podejmowanych starań proces zapominania jest nieunikniony. Możesz teraz zapytać: czy warto się uczyć, skoro większość wiedzy i tak zostanie zapomniana?

Warto, ponieważ możemy wpływać na to, ile zapomnimy i jakiej jakości będzie zapamiętana wiedza.

Jeżeli chcesz, aby końcowy etap Twoich przygotowań do matury i sam dzień egzaminu były łatwiejsze i mniej stresujące, zadbaj o systematyczną naukę, tworzenie własnych notatek oraz regularne powroty do materiału odpowiednio wcześnie, w miesiącach poprzedzających maturę.

Tworzenie solidnych podstaw wiedzy przez wiele miesięcy sprawia, że późniejsze przypominanie sobie materiału jest bardziej efektywne. To, kiedy zaczniesz naukę, zależy tylko od Ciebie – możesz zacząć na 12, 9, czy nawet 6 miesięcy przed maturą. Im wcześniej rozpoczniesz, tym więcej czasu będziesz mieć na powtórki z chemii, co pozwoli Ci wychwycić więcej błędów i zwiększyć szanse na sukces. Warto zaplanować co najmniej 1 miesiąc na powtórki (lepiej: odtwórki) przed samą maturą, a najlepiej 2 miesiące, aby uwzględnić również inne przedmioty wymagające usystematyzowania przed egzaminem. To także doskonały czas na analizę i eliminację wcześniej popełnionych błędów, aby nie powtórzyć ich na maturze.

Co zrobić, jeśli znasz szczegóły, ale nie potrafisz ich połączyć ani przyporządkować do konkretnego tematu? 

Czy będziesz w stanie myśleć holistycznie i znajdować rozwiązania?

Podczas nauki zapoznajemy się z różnymi zagadnieniami, lecz warto zrozumieć, jaką większą całość tworzą. Uporządkowanie wiedzy pozwala na logiczne zorganizowanie informacji. Struktura materiałów, podziały, lekcje, hierarchie oraz wzajemne procesy tworzą całościowy obraz, co daje nam pewność, że jesteśmy świadomi tego, co już wiemy.

Aby wiedza mogła zostać odpowiednio usystematyzowana, nauka powinna trwać określony czas – niezbyt krótki, ale też nie za długi. To przypomina układanie puzzli: krok po kroku łączysz poszczególne elementy, tworząc coraz bardziej kompletny obraz. Z czasem zaczynasz zauważać obiekty, a na końcu dostrzegasz relacje między różnymi elementami, czyli zagadnieniami. Jeśli jednak nie będziesz regularnie odtwarzać wiedzy, pewne szczegóły mogą zniknąć z pamięci w ciągu miesięcy nauki. Dlatego ważne jest, aby systematycznie powtarzać i odtwarzać materiał, uzupełniając to, co mogło Ci umknąć.

Chemia - powtórka do matury, czy może odtwórka – na czym polegają i czym się różnią?

Terminem, którym określa się najczęściej przypominanie sobie wcześniej omawianego materiału w celu jego utrwalenia, jest „powtórka”. Opierając się jednak na wiedzy psychologicznej oraz doświadczeniach tysięcy naszych kursantów, możemy powiedzieć, że równie istotna jest – jeśli nie istotniejsza – „odtwórka”, która poprawia retencję wiedzy, czyli wpływa na to, jak długo pamiętamy to, czego się uczymy. Realizowanie „odtwórki” pozwala nam osiągnąć stan świadomej kompetencji, czyli wiemy, co wiemy, a czego jeszcze nie opanowaliśmy.

Powtórka i odtwórka – czym są? Dlaczego warto stosować obie, a nie tylko powtórki z chemii?

Powtórka to proces ponownego powtarzania informacji, polegający na przywoływaniu ich w pamięci operacyjnej, aby zapisały się w pamięci długotrwałej. Można wielokrotnie mechanicznie powtarzać pewne treści – np. pojęcie i jego definicję – aby je zapamiętać. Jednak taka metoda nie jest skuteczna w dłuższej perspektywie, ponieważ nie rozwija umiejętności wydobywania informacji z pamięci długotrwałej.

Odtwórka to proces wydobywania informacji z pamięci długotrwałej do operacyjnej. Aktywne odtwarzanie wiedzy polega na samodzielnym przywoływaniu potrzebnej informacji bez żadnych podpowiedzi i jej aktywnym wykorzystaniu. Aby skutecznie odtwarzać wiedzę, można stosować różne techniki, takie jak fiszki, metoda lustra, dyskusje z innymi, parafrazowanie notatek nauczyciela czy samodzielne rozwiązywanie zadań maturalnych. Kluczowe jest świadome formułowanie myśli, co obejmuje tłumaczenie zagadnień komuś innemu, opowiadanie o nich, zadawanie sobie pytań i udzielanie odpowiedzi. To jak nauka jazdy na rowerze – trzeba naprawdę jeździć, a nie tylko czytać o tym, jak to robić.

Łatwo dostrzec różnice między pojęciami oraz zrozumieć rolę, jaką każde z nich odgrywa w procesie uczenia się.

  • Powtórka to powtarzanie informacji, często mechaniczne, takie jak czytanie z kartki czy książki. Z kolei odtwórka polega na samodzielnym przypominaniu sobie i konstruowaniu informacji w umyśle, bez pomocy zewnętrznych materiałów, oraz na zastosowaniu zdobytej wiedzy w konkretnych sytuacjach i problemach.
  • Powtórka polega na korzystaniu z istniejących materiałów, takich jak zapisane notatki czy rysunki. Natomiast odtwórka wymaga wydobycia tych informacji z pamięci i wykorzystania ich do stworzenia czegoś nowego, np. odpowiedzi na pytanie.
  • Powtórka materiału wymaga mniej energii i zaangażowania, natomiast odtwórka wiąże się z większym wysiłkiem, zwłaszcza na początku. Mimo to rezultaty tego procesu są trwałe.

Dlaczego zarówno odpowiednia powtórka z chemii, jak i odtwórka są warunkiem dobrego przygotowania do matury?

Wykorzystując odpowiednie metody nauki na właściwym etapie przygotowań do matury, uzyskamy konkretne wyniki naszych działań. Z tego powodu plan nauki powinien uwzględniać czas na przyswajanie teorii oraz jej odtwarzanie. Powtórki są integralną częścią całego procesu nauki: podczas nauki teorii, aby lepiej ją zapamiętać; podczas odtwórek, gdy uzupełniamy luki w wiedzy lub poprawiamy to, co słabo zapamiętaliśmy. Taki sposób nauki gwarantuje spokój i pewność siebie w opanowywaniu zagadnień z chemii.

Powtórka do matury z chemii dodatkowe 2

Powtórki z chemii i odtwórki: co, jak i kiedy?

Wielomiesięczny okres Twoich przygotowań do matury zaczyna się od przyswajania teorii. Egzamin ocenia jednak nie tylko znajomość teorii, ale także zdolność do jej praktycznego zastosowania przy planowaniu i obserwacji eksperymentów oraz rozwiązywaniu zadań. Najskuteczniejsze przyswajanie nowych informacji, które poznajemy po raz pierwszy, odbywa się poprzez ich powiązanie z dotychczasową wiedzą. To znacznie ułatwia zrozumienie.

Tworzenie własnych notatek jest korzystne, ponieważ pomaga w głębszym przetwarzaniu informacji i umożliwia dostrzeżenie oraz określenie związków między różnymi pojęciami. Dzięki temu skuteczniej wybieramy istotny materiał, który będzie przydatny także w późniejszych etapach nauki, bezpośrednio przed egzaminem. Niektórzy preferują korzystanie z filmów wideo lub książek, ale może to być czasochłonne, ponieważ wielokrotne powracanie do interesujących fragmentów nie jest wygodne; wymaga na przykład przewijania wielu stron i szukania na chybił trafił, aby efektywnie coś sobie przypomnieć.

Po opanowaniu teoretycznego materiału (po lekcji teorii) przychodzi moment na odtwórkę, która pozwala usystematyzować zdobytą wiedzę. Można uporządkować wiedzę, odpowiadając na pytania otwarte i samodzielnie rozwiązując zadania maturalne. Opowiadanie i tłumaczenie materiału innej osobie lub nawet sobie może okazać się bardzo pomocne. Po przyswojeniu teorii warto spróbować spisać notatki z pamięci, co może wspomóc zapamiętywanie. Dopiero gdy zauważymy, że czegoś nie pamiętamy, sięgamy do materiałów źródłowych i uzupełniamy istotne informacje, które wcześniej pominęliśmy. Możemy również sporządzać fiszki z pamięci, a następnie korzystać z nich do nauki. Dzięki temu proces zapamiętywania staje się bardziej efektywny.

Najlepszy stosunek między nauką teorii a odtwarzaniem wiedzy to 1:1. Po każdej sesji przyswajania nowej wiedzy(tematu, lekcji)  następuje odtwórka przerobionego materiału. Istotne jest, aby dać sobie na to odpowiedni czas. 

Jak można to rozumieć?

Odtwórkę materiału warto przeprowadzić najwcześniej dzień po przyswojeniu teorii, aby zapobiec zjawisku pozornej znajomości tematu, tzw. iluzji wiedzy. W innym przypadku możemy mylnie sądzić, że rozumiemy i pamiętamy materiał, ponieważ jesteśmy tuż po jego nauce. Niemniej jednak, te informacje nie zdążyły się jeszcze odpowiednio utrwalić w naszej pamięci, abyśmy mogli swobodnie je wykorzystać. Odtwórkę materiału powinno się przeprowadzić nie później niż 3–4 dni po zapoznaniu się z teorią, aby wzmocnić zdobyte informacje zamiast przyswajać je od początku. Tę metodę nazywa się spaced repetition, co oznacza w tym przypadku odtwórki rozłożone w czasie.

Zorganizuj w swoim harmonogramie czas na przyswajanie teorii, powtórki i szczególnie na odtwórki materiału! Regularna praca zgodnie z tym planem pozwoli Ci szybko zauważyć efektywność takiej metody. Ucz się nowych tematów w sensownej sekwencji; najlepiej, gdy następne zagadnienia będą naturalnie wynikały z wcześniejszych – to pomoże Ci lepiej zrozumieć i powiązać różne pojęcia oraz procesy.

W trakcie wielomiesięcznych przygotowań do egzaminu znajdzie się wiele okazji do powtórek. Równie ważne jest jednak regularne wykonywanie odtwórek, które obejmują pracę z otwartymi pytaniami i zadaniami egzaminacyjnymi. Wielu uczniów często pomija ten aspekt przygotowań do matury lub nie zdaje sobie sprawy z jego znaczenia.

Poza tym solidną odtwórkę najlepiej rozpocząć około 1–2 miesiące przed maturą, aby efektywnie utrwalić materiał. To wystarczający czas, aby na spokojnie odświeżyć i usystematyzować całą wiedzę z danego przedmiotu bez zbędnego stresu.

Warto również uwzględnić, ile przedmiotów wymaga takiego podejścia – może dwa, trzy, a nawet cztery. Oszacuj, ile czasu tygodniowo możesz na to przeznaczyć, opracuj plan i konsekwentnie go realizuj. To końcowy etap przed egzaminem, więc ważne jest, aby pracować systematycznie i zdążyć ze wszystkim na czas. Pamiętaj, aby nie przeciążać się i działać rozsądnie.

W tym czasie zmienia się proporcja: teraz skup się głównie na powtórkach, a zwłaszcza na odtwórkach. Pod koniec nauki powinieneś poświęcić im niemal całe swoje zaangażowanie. Choć mogą pojawić się nowe zagadnienia lub kwestie, których wcześniej nie było okazji zapoznać, cały materiał powinien być już przynajmniej raz przerobiony. Skoncentruj się szczególnie na tych tematach i działach, które sprawiają Ci trudności i w których najczęściej popełniasz błędy w zadaniach.

Kontroluj swoje postępy, pracując z arkuszami maturalnymi.
Sprawdź, ile czasu średnio zajmuje Ci rozwiązywanie zadań.
Upewnij się, czy potrafisz zmieścić się w ograniczonej przestrzeni na kartce.

Sprawdzaj siebie, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek na maturze. Wykrywaj błędy i luki w wiedzy podczas odtwórek i uzupełniaj je przed egzaminem.

Kiedy tylko masz czas i potrzebę, warto przypomnieć sobie istotne informacje. Jesteś odpowiedzialny za swój proces nauki i wyniki, które osiągniesz. Jeśli jakieś działy i tematy są dla Ciebie szczególnie ważne, trudne, nowe lub skomplikowane, wracaj do nich i pracuj nad nimi.

Załóżmy, że Twoim celem jest osiągnięcie wysokiego wyniku na egzaminie maturalnym z chemii. Każdy przedmiot ma swoje specyficzne wymagania maturalne, które są corocznie aktualizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Jeśli jeszcze ich nie znasz, warto się z nimi zaznajomić. Dokumenty mogą być trudne do zrozumienia, dlatego specjaliści starają się upraszczać zawarte w nich informacje. Niektóre chemiczne pojęcia lub procesy mogły umknąć Twojej uwadze, ale możesz szybko nadrobić te braki. Musisz znać wymagania – jest to podstawowa rama, której musisz się trzymać. Ważne – wymagania mogą się różnić w zależności od formuły matury, jaką zdajesz.

Możesz przejrzeć plan nauki z chemii zawarty w kursie Więcej niż Matura. Przeczytaj również nasz artykuł dotyczący informatora maturalnego z chemii. W zależności od tego, ile czasu pozostało do egzaminu – 9, 6 miesięcy lub tylko 3 miesiące – zwróć uwagę na nasze priorytety nauki z chemii, które pomogą Ci zdecydować, na czym się skupić, jeśli masz niewiele czasu do matury.

Przypominaj sobie teorię i zaznaczaj ukończone tematy oraz ich składowe. Śledź swoje postępy, sprawdzaj, ile pozostało do zrobienia, i oceniaj realizację planu nauki. Regularnie rozwiązuj zadania, aby monitorować swoje wyniki i zidentyfikować obszary wymagające dalszej pracy. Weryfikuj swoje odpowiedzi z kluczem i konsultuj się z nauczycielami lub korepetytorami, czy podobne odpowiedzi będą punktowane na maturze. Jeśli czegoś nie pamiętasz, poszukaj i doczytaj. Wykorzystuj wcześniej zrobione notatki i twórz nowe na bieżąco, aby dodatkowo utrwalić informacje. Każda powtórka z chemii i aktywna odtwórka materiału przybliża Cię do upragnionego wyniku.

Jak wygląda nauka z kursami Więcej niż Matura?

Na naszym Kursie z Chemii, dzięki różnorodnym metodom efektywnej nauki, możesz łatwo przyswajać teorię, systematyzować zdobytą wiedzę i doskonalić umiejętności rozwiązywania zadań. Kurs spełnia wszystkie wymagania maturalne i jest podzielony na lekcje teoretyczne oraz odtwórkowo-zadaniowe. Każda lekcja teoretyczna ma przypisany zestaw pytań odtwórkowych oraz zadania do samodzielnego rozwiązania w lekcji odtwórkowo-zadaniowej. Dzięki temu podczas całego procesu nauki regularnie łączysz teorię z jej odtwarzaniem, regularnie, kilka razy w tygodniu. To sprawdzona metodyka kursów Więcej niż Matura, z której skorzystały już tysiące uczniów.

Dodatkowo, w każdej chwili możesz dodać trudne zagadnienia ze slajdów, schematów czy tabel do swojej Kolekcji, aby łatwo do nich wrócić, gdy zajdzie taka potrzeba.

Co najważniejsze, jeśli masz pytania lub wątpliwości dotyczące punktacji za swoje odpowiedzi na maturze, nasi nauczyciele-korepetytorzy są dostępni, aby udzielić szybkich i wyczerpujących wyjaśnień.

Na platformie Więcej niż Matura, tuż przed egzaminem, po ukończeniu kursu, skupiasz się na odtwórkach. Pracujesz z zestawami pytań otwartych i bazą zadań, gdzie dzięki odpowiedniemu filtrowi możesz wrócić do wszystkich błędnie rozwiązanych zadań – platforma zapamiętuje je za Ciebie, oraz z notatkami, do których prowadzenia zachęcamy. To unikalne połączenie: regularna aktywna odtwórka + dokładna powtórka do matury z chemii rozszerzonej.

Powtórka do matury z chemii dodatkowe 3

Praktyczne wskazówki do matury z chemii

Podczas swojej nauki nie musisz polegać wyłącznie na sobie. Wiele osób z wieloletnim doświadczeniem w przygotowywaniu uczniów do matury z chemii oferuje cenne analizy i wskazówki. Nasi nauczyciele i egzaminatorzy, prowadzący korepetycje na kursach Więcej niż Matura, zebrali najważniejsze informacje w kilku artykułach dostępnych dla Ciebie. Warto skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia, które są poparte badaniami i obserwacjami.

Sprawdź artykuł Jakie zagadnienia najczęściej pojawiają się na maturze z chemii? i zastanów się, czy poświęcasz im wystarczająco dużo czasu i uwagi. Czy wszystko z nich rozumiesz i pamiętasz? W poradniku znajdziesz nie tylko najczęściej pojawiające się na maturze działy, ale także konkretne zagadnienia w ich ramach. Budowa atomu, wyznaczanie symbolu pierwiastka na podstawie zapisanej konfiguracji elektronowej, oddziaływania międzycząsteczkowe, obliczenia stechiometryczne – dość często pojawiają się na maturze rozszerzonej z chemii.

Zidentyfikuj, które tematy i typy zadań sprawiają najwięcej trudności. Lepiej dokładnie się przygotować, niż zgadywać. Przeczytaj artykuł Jakie zagadnienia sprawiają maturzystom najwięcej trudności na egzaminie z chemii?, aby poznać szczegóły. Znajdziesz tam przykłady najtrudniejszych zadań maturalnych z ostatnich pięciu lat.

Czy wiesz, że na egzaminie maturalnym z chemii możesz używać kalkulatora naukowego i tablic maturalnych? Aby skutecznie z nich korzystać, musisz znać wzory i stałe. Bez tej wiedzy mogą okazać się mniej pomocne.

Zdobycie wysokiego wyniku na maturze z chemii otwiera wiele możliwości na prestiżowych kierunkach studiów, takich jak medycyna czy biotechnologia. Dlatego warto sięgnąć po dostępne materiały, które pomogą Ci w przygotowaniach. W naszych artykułach znajdziesz dokładne omówienia kluczowych zagadnień chemicznych, przykładowe pytania egzaminacyjne, strategie rozwiązywania zadań oraz porady dotyczące efektywnego planowania nauki.

Podsumowując, oto kilka wskazówek dotyczących skutecznej nauki:

  • Odbieramy większość informacji za pomocą wzroku, dlatego warto korzystać z wizualizacji. Twórz rysunki, schematy oraz atrakcyjne i czytelne notatki, które pomogą w zrozumieniu materiału.
  • W trakcie nauki korzystaj z pomocy w postaci tablic i kalkulatora – dzięki temu opanujesz umiejętność ich używania przed egzaminem.
  • Skup się na zrozumieniu materiału, zamiast wkuwać go na pamięć.
  • Rozwiązuj jak najwięcej zadań, zarówno opisowych, jak i tych wymagających analizy tabel, wykresów itp. Jeśli czujesz, że dany typ zadań masz opanowany, przejdź do bardziej zaawansowanych zagadnień.
  • Zacznij od prostszych zadań (np. polecenia „Podaj”, „Wymień”, „Zapisz”) i upewnij się, że rozumiesz ich wymagania. Stopniowo przechodź do trudniejszych zadań (np. „Wykaż”, „Wyjaśnij”, „Uzasadnij”).
  • Po pewnym czasie wróć do zadań, które wcześniej zostały przez Ciebie błędnie rozwiązane. Analiza błędów pomoże uniknąć ich w przyszłości i utrwalić wiedzę.
  • Selekcjonuj źródła wiedzy, z których korzystasz. Miej swoje główne źródło nauki, na przykład dobry podręcznik, zbiór zadań czy sprawdzony kurs. Wybieraj materiały, które są zrozumiałe i rzetelne.

Zakończenie i pomocne porady

Chemia – powtórka przed maturą – jak więc uczynić ją dobrą i efektywną?

Nie możemy ograniczyć się jedynie do przeglądania obrazków, wykresów i notatek ani do ponownego czytania podręcznika lub repetytorium.

Kluczowe jest aktywne odtwarzanie wiedzy w formie ODtwórek i uzupełnianie braków w trakcie ponownego POwtarzania tego, co podczas odtwórki nie było dla nas zrozumiałe. Warto samodzielnie tworzyć notatki, najlepiej w formie map myśli lub schematów. Aby osiągnąć wysoki wynik, ważne jest wyciąganie informacji z pamięci i stosowanie ich w praktycznych zadaniach. 

Chcemy to mocno zaakcentować: powtórka do matury z chemii rozszerzonej nie jest jedynym elementem ostatniego etapu przygotowań do egzaminu maturalnego – przede wszystkim powinna się tam znaleźć odtwórka. Powtarzanie materiału pomaga utrwalić informacje, jednak to właśnie odtwarzanie wiedzy jest kluczowe dla poprawy jakości i usystematyzowania zapamiętanych informacji. Odtwórki wskazują, czego jeszcze nie pamiętamy, a ich celem jest ułatwienie przypominania sobie i bezpośredniego wykorzystania zdobytej wiedzy. Ma to szczególne znaczenie w długoterminowych przygotowaniach do matury.

Warto pamiętać, że na co najmniej 30 dni przed egzaminem maturalnym należy skupić się na solidnej powtórce, która polega przede wszystkim na odtwórce. Powinna ona obejmować pracę z pytaniami otwartymi, samodzielne rozwiązywanie zadań maturalnych oraz uzupełnianie braków w wiedzy.

Najpierw trzeba zdobyć wiedzę, aby móc ją powtarzać. Jeśli większość nauki jest jeszcze przed tobą, warto rozpocząć ją teraz, stosując regularne odtwórki przez kilka miesięcy. Na zakończenie przygotowań, przed samą maturą, zalecamy dodatkową odtwórkę, szczególnie poprzez pracę z zadaniami maturalnymi.