Wstęp: jak rozumiemy naukę i co znajdziesz w tekście?


Jeśli tu jesteś, to chcesz wiedzieć, co zapewniają i jak działają
kursy Więcej niż Matura – albo masz je już zakupione, albo zastanawiasz się nad zakupem. Artykuł odpowiada na tę potrzebę i w sześciu krokach uczy, co możesz zrobić, aby mieć poczucie, że w swoje przygotowania do matury wkładasz odpowiednio dużo wysiłku i zaangażowania. 

Do tematu nauki podchodzimy kompleksowo – przetestowaliśmy teoretyczne założenia w praktyce i wyciągnęliśmy wnioski. Mamy wieloletnie doświadczenie w nauczaniu studentów medycyny w ramach portalu Więcej niż LEK, na którym uczy się ponad 15 tysięcy osób rocznie.

Co nam zatem wyszło? I, co najważniejsze, jak rozumiemy samą naukę? Czy też: efektywną naukę?

Efektywna nauka to taki sposób uczenia się, który zapewnia w długiej perspektywie wysokiej jakości rezultaty w oparciu o optymalnie wykorzystany czas i poświęcone zasoby. Uwzględnia również zasady efektywnego uczenia się bazujące na funkcjonowaniu ludzkiego mózgu.

Z tego względu nauka z Więcej niż Matura zakłada przyswojenie materiału i jego odpowiednie odtwarzanie, ćwiczenie się w rozwiązywaniu zadań, planowanie i monitorowanie własnych postępów, zadawanie pytań i konsultowanie odpowiedzi, budowanie motywacji oraz zachowanie higieny pracy, a także kładzie duży nacisk na samodzielne tworzenie notatek.

Skąd wiemy, że to się sprawdza?

Przede wszystkim z badań naukowych, na których bazują podstawy naszej metodyki. Dodatkowo z doświadczeń naszych pedagogów i kursantów, statystyk i analiz prowadzonych regularnie na platformie, jak i setek konsultacji i badań opinii.

W tekście odpowiemy na kluczowe pytania związane z procesem uczenia się, m.in. co zrobić, aby wiedza została w głowie na długo, jak uczyć się bez zmęczenia i z pełną koncentracją, jak twórczo notować.

Nauka z Więcej niż Matura to nauka skondensowana, 3 w 1, zastępująca podręczniki z wiedzą teoretyczną, zbiory zadań i zapewniająca wbudowane korepetycje. A już niedługo 4 w 1! Gdyż od lipca 2024 roku w platformę będzie wbudowany asystent oparty o sztuczną inteligencję. 

Na czym polega nauka z Więcej niż Matura?


Poznaj 6 najważniejszych kroków i wyrusz z nami w ekscytującą i pełną satysfakcji podróż 🙂

👣 Krok 1: Na realizacji lekcji teoretycznej i odtwórkowej – dzięki czemu zdobędziesz wiedzę i umiejętności

Na kursach Więcej niż Matura występują dwa typy lekcji: lekcja teoretyczna i odtwórkowa. Z każdego tematu. Zalecamy realizację najpierw lekcji teoretycznej, a następnie lekcji odtwórkowej z tego samego tematu. Kolejność jest nieprzypadkowa. Dlaczego?

Po przeprocesowaniu wiedzy z lekcji teoretycznej, Twoja głowa potrzebuje przyswoić materiał i wbudować go do już posiadanej wiedzy. Do tego potrzebny jest czas (dlatego lekcję odtwórkową należy wykonać najwcześniej jeden dzień po lekcji teoretycznej). Proces ten zachodzi w nocy, gdy śpimy, i nazywamy go konsolidacją śladów pamięciowych. Jest on potrzebny do tego, aby kolejnego dnia można było realnie ćwiczyć i systematyzować wiedzę.
W innym wypadku może rozwinąć się zjawisko „iluzji wiedzy” dające wrażenie, że coś wiemy, podczas gdy tak naprawdę jedynie rozpoznajemy dane wątki, nie mogąc powiedzieć o nich nic więcej, a przede wszystkim: nie mogąc wykorzystać ich w dalszej nauce np. w toku rozwiązywania zadań maturalnych. Taka iluzoryczna „wiedza” szybko ucieknie z pamięci, czasami po jednym dniu bądź po kilku dniach, a czasami po paru godzinach. Co ważne, lekcję odtwórkową należy wykonać najpóźniej kilka dni, maksymalnie 3–4 dni po lekcji teoretycznej, w innym razie wiedza nie zostanie przypomniana i utrwalona.

1b

Podczas lekcji teoretycznej, ucząc się nowych informacji, próbujmy je zrozumieć, wytłumaczyć własnymi słowami, kreatywnie zwizualizować. Ten proces nazywamy rozumowaniem i kodowaniem. Informacje trafiają z naszej pamięci operacyjnej do pamięci długotrwałej, czyli na nasz osobisty „dysk twardy”.

Tzw. wkuwanie na pamięć, powtarzanie wiele razy, aby tylko zapamiętać, nie sprawdzi się na dłuższą metę w przygotowaniu do matury. Wyjmowanie informacji z pamięci długotrwałej z powrotem do operacyjnej, aby ich użyć, nazywamy odtwarzaniem. Musi ono być aktywne, angażujące nasze myślenie, zbliżone rodzajem do testu, egzaminu, który nas czeka.
Jak myślisz: czy ciągłe powtarzanie tego samego, tych samych słów z tych samych książek sprawi, że lepiej zrozumiemy jakiś temat? Nie, musimy wiedzieć, jak wykorzystać wiedzę, stawiać sobie pytania, odpowiadać na polecenia otwarte, sprawdzać się, robić to w sposób wymagający od nas kreacji, czyli w sposób aktywnie nas angażujący (nas, czyli naszą wiedzę). Dlatego nie powinniśmy korzystać wtedy z podpowiedzi. Gdy z nich nie korzystamy, przetwarzamy informacje głęboko i lepiej je rozumiemy. Stąd nazwa lekcji „odtwórkowej” – w niej odtwarzamy, aktywnie używamy, a nie jedynie powtarzamy to, czego się nauczyliśmy.

Każdy kurs ma określoną kolejność lekcji; może się ona różnić od tego, co będziesz przerabiać w szkole, lub od sposobu, w jaki będziesz powtarzać materiał. Kolejność na kursie została ustalona w taki sposób, aby tematy logicznie z siebie wynikały, uzupełniały się i łączyły. Nie zrozumiesz skomplikowanych zależności, nie znając podstaw. Zawsze masz dostęp do wszystkich lekcji na kursie i to od Ciebie zależy, według jakiej kolejności je zrealizujesz. Niemniej zalecamy realizować je w domyślnej zalecanej kolejności, gdyż wtedy czas nauki jest najkrótszy, a efekty pojawią się najszybciej.

Każda lekcja teoretyczna zawiera wyselekcjonowane i niezbędne informacje zgodne z wymaganiami maturalnymi. Są opisane w przejrzysty sposób na interaktywnych prezentacjach. Każdy slajd, ilustrację, wykres, tabelę lub schemat możesz zapisać sobie na później lub wydrukować.
W dalszej części tekstu będziemy Cię zachęcać do wykonywania własnych notatek, które znacząco zwiększają ilość zapamiętanych danych, a co najważniejsze – osadzają je w szerszym kontekście i strukturyzują naszą wiedzę, co ułatwia później systematyzowanie materiału. Każda kolejna lekcja teoretyczna zawiera odtwórkę z poprzedniej, czyli kluczowe dla tematu pytania otwarte, do których na platformie tworzysz własne, krótkie odpowiedzi-notatki w formie fiszek, a następnie samodzielnie oceniasz znajomość tych zagadnień w cyklu odsuniętych w czasie odtwórek. W lekcji odtwórkowej znajdziesz ponadto test wiedzy i zadania maturalne z tematu omawianego w poprzedniej lekcji teoretycznej.

O dwóch typach lekcji dowiesz się również z naszego nagrania:

👣 Krok 2: Na rozwiązywaniu zadań – dzięki czemu nauczysz się dobrze rozwiązywać maturę 

Matura zadaniami stoi, z tego względu ważną częścią kursu jest praca z zadaniami maturalnymi w specjalnie do tego przygotowanej aplikacji, która jest częścią platformy e-learningowej. Pozwala ona rozwiązywać zadania, poznać wyjaśnienia, sprawdzić statystyki rozwiązań i skonsultować swoje odpowiedzi z egzaminatorami. 

Na kursie rozwiążesz minimum 500 zadań obowiązkowych zawartych w lekcjach odtwórkowych. To zadania, które w większości pojawiły się na oficjalnych maturach w ciągu ostatnich 5 lat. Każde z nich możesz wykonać w wybranym przez siebie trybie, dopasowanym do Twoich możliwości:

  • samodzielnym (czytasz zadanie → wykonujesz polecenia → sprawdzasz odpowiedzi z kluczem i przyznajesz sobie według niego punkty), 
  • ze wskazówkami (wyjaśnienia prowadzą krok po kroku, akcentując najważniejsze kwestie i przypominając teorię, do której odnosi się zadanie) 
  • lub zapoznając się wyłącznie z wyjaśnieniami, aby za jakiś czas wrócić do zadania i rozwiązać je samodzielnie.

Pierwszy z nich jest sposobem najbardziej wskazanym, gdyż to on powoduje aktywne odtwarzanie naszej wiedzy i jej ćwiczenie. Jednak jeśli nie czujesz się pewnie, wykorzystaj któryś z pozostałych trybów, a kiedy będziesz w stanie wrócić do zadań, wykonaj je następnym razem samodzielnie.

Zastosowanie zdobytej z lekcji teoretycznej wiedzy pozwala podczas rozwiązywania zadań rozwijać konkretne umiejętności, gdyż pogłębia się rozumienie poprzez wykorzystanie w praktyce.

Po przerobieniu całego kursu, czyli wszystkich lekcji teoretycznych i odtwórkowych, zalecamy na 60–30 dni przed maturą wdrożyć etap solidnej odtwórki całego materiału i dodatkowej pracy z zadaniami maturalnymi. To podczas niego powinniśmy wrócić do zadań wcześniej błędnie rozwiązanych, z tematów/zagadnień/działów szczególnie trudnych. Zrobisz to w module Bazy zadań. Platforma zapisze to, co poszło Ci gorzej, a za pomocą określonych filtrów szybko będziesz w stanie te zagadnienia i zadania odnaleźć. 

Jest to również dobry moment na rozwiązywanie całych arkuszy maturalnych na czas – pozwoli Ci to oszacować, czy zdążysz, a może musisz jeszcze coś poćwiczyć, jak i przyzwyczaić się do konstrukcji arkusza. Używając odpowiedniego filtra w bazie, łatwo wyszukasz zadania, które Cię interesują, w tym wypadku – z różnych matur. Jeśli masz trudności z określonym typem zadania, czasownikiem operacyjnym, który określa, co trzeba dokładnie zrobić, to w bazie szybko namierzysz określone zadania tego rodzaju.

2b

Baza zadań jest miejscem, które może w niesamowity sposób wpłynąć na Twoją naukę. Jest to jedyne takie narzędzie dostępne w Polsce. Co ważne, w toku rozwiązywania zadań maturalnych możesz poprosić naszych egzaminatorów o sprawdzenie Twoich rozwiązań, jak i zapoznać się z wyjaśnieniem każdego zadania krok po kroku. Taka nauka daje niesamowite efekty!

Cały czas podczas pracy z zadaniami towarzyszą Ci statystyki poprawności ich rozwiązania – ogólne i rozdzielone na działy, dzięki czemu wyraźnie widać, do czego warto powrócić i szczególnie przećwiczyć. Gdy ustawiasz plan pracy z bazą zadań, platforma podpowie Ci, ile zadań dziennie należy wykonać, aby zdążyć na czas, oraz pokaże Ci, kiedy pojawią się zaległości.

Jeśli chcesz się doskonalić w rozwiązywaniu zadań, to przygotowaliśmy dla Ciebie ponadto zadania tzw. dodatkowe, których w bazie znajdziesz ponad 500 z biologii i niemal 800 z chemii, wszystkie z opisanymi wyjaśnieniami rozwiązania krok po kroku. To również zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, które pojawiły się na różnych maturach. Jednocześnie każdego roku dodajemy około 100 najświeższych zadań z matur próbnych, oficjalnych i poprawkowych.

O tym, jak działa nasza rewolucyjna baza zadań maturalnych na platformie kursu, dowiesz się z wideo:

👣 Krok 3: Na planowaniu i monitorowaniu nauki, dzięki czemu zdążysz z nauką na maj 

Jak strasznie by to nie brzmiało, jest to kluczowe na drodze do osiągnięcia wysokiego wyniku na maturze i dostania się na upragnione studia. Lepiej wiedzieć, co nas czeka, niż błądzić i liczyć na to, że mimo wszystko dotrzemy do końca, że „jakoś to będzie”. A jednak zdarzyć się może wiele – niektóre tematy będą Ci łatwiej wchodzić do głowy, przy niektórych spędzisz więcej czasu. Zdarzy się choroba albo po prostu gorszy nastrój. Czasem emocje po kłótni z kimś bliskim wezmą górę i spowodują zastój w nauce. Czasem po prostu musisz odpocząć i się wyspać. Takich momentów „czasem” może być kilka lub kilkanaście, najważniejsze jest to, jak sobie z nimi poradzisz.

Plan ma być dla nas przyjazny, a nie wrogi – on daje nam znać, czy idziemy w dobrą stronę. I tak go na co dzień traktuj, z życzliwością. To Twój osobisty GPS, dostosowany do indywidualnego tempa i celu nauki. Jeśli chcesz osiągnąć wysoki wynik, Twoje przygotowania muszą być efektywne, dlatego posiadanie planu nauki i monitorowanie jego realizacji jest najważniejszym elementem długofalowej nauki do matury. Ostatecznie cel bez dobrego planu pozostaje jedynie życzeniem.

Nie znaczy to, że plan nie jest do ruszenia – można go modyfikować, aby ostatecznie nam odpowiadał. Lepiej przemyśleć i dostosować go na początku, a następnie konsekwentnie trzymać się go. Dlaczego?
Bo ma nas chronić przed rozwinięciem zaległości, a nie przeszkadzać. Ma odzwierciedlać nasze rzeczywiste potrzeby i możliwości przyswajania materiału. Ma pokazywać, że się przemieszczamy, czasem małymi krokami, ale jednak, uparcie do przodu. To daje nam motywację do pracy i uspokaja, gdy widzimy, że zdążymy na czas z materiałem. Gdy z niego korzystamy, nieświadomie wymusza on na nas regularność, która jest istotna w efektywnym przyswajaniu wiedzy, wyrabia w nas nawyk systematycznej nauki.

Na platformie kursu Więcej niż Matura plan pracy możesz ustawić automatycznie lub ręcznie. W każdej opcji dostosowujesz go według swoich możliwości tygodniowych, jednak w tym generowanym przez system otrzymasz od razu propozycję terminów realizacji poszczególnych lekcji. W opcji ustawienia „ręcznego” sam wybierasz z kalendarza daty, w których lekcje będziesz przerabiać. Możesz połączyć obie możliwości, najpierw otrzymując propozycję systemową po wpisaniu warunków brzegowych (data rozpoczęcia i zakończenia nauki) i określając dni tygodnia, w które możesz się uczyć, a następnie ręcznie zmienić datę realizacji konkretnej lekcji, bo na przykład nie chcesz się uczyć w urodziny albo masz zaplanowaną imprezę rodzinną.

Nasze zalecenie jest takie, aby testować wstępnie ułożony plan przez 2–3 tygodnie. Jeśli uzbierasz zaległości – plan wymaga zmiany tempa. Jeśli czujesz przemęczenie i przytłoczenie – to też oznaka, że założenia planu trzeba przemyśleć. Nie myl jednak wysiłku włożonego w naukę, dzięki któremu wiemy, że się uczymy, z fizycznym zmęczeniem i niemożliwością przyswajania wiedzy. Ten pierwszy pojawi się w trakcie lub po nauce, przy założeniu, że włożysz w nią odpowiednią dozę swojego skupienia. Do nauki z kursem wybierz dni, w które masz mniej lekcji w szkole i innych obowiązków – istnieje wtedy realna szansa, że nauka przyjdzie Ci łatwiej.

3b

Planowanie nie jest trudne, jeśli wiesz, co masz wziąć pod uwagę, i znasz na nie sprawdzoną metodę. My polecamy UNIPLAN. Określasz 4 aspekty związane z Twoim celem nauki:

Termin (w przypadku egzaminu maturalnego jest określony z góry), zasoby (czasowe – ile masz czasu w tygodniu, w jakie dni, ile w miesiącu, ile miesięcy; odpowiednie materiały, z których będziesz korzystać), zakres (jaki wynik Cię interesuje; jakie są wymagania), jakość (jak dobrze chcesz się nauczyć: w przypadku matury musisz nie tylko rozpoznawać informacje, czyli odpowiadać na pytania zamknięte, ale także rozumieć informacje, żeby użyć ich w zadaniach otwartych i wykorzystać w praktyce rozwiązywania zadań maturalnych).

Na kursach Więcej niż Matura zaopiekowaliśmy się wszystkimi powyższymi aspektami, dlatego masz je z głowy: realizujesz najpierw kurs, złożony z lekcji teoretycznych i odtwórkowych (pytania otwarte, testy wiedzy, zadania maturalne), potem robisz solidną odtwórkę z bazą zadań (tu również możesz ułożyć plan pracy z zadaniami). A to wszystko w oparciu o zasady efektywnej nauki.

I tak dla przykładu: załóżmy, że do matury pozostało Ci 9 miesięcy, nauka z jednym kursem to średnio ok. 200 godzin – tak wynika z naszych analiz i doświadczeń. Tyle zajmuje realizacja wszystkich wspomnianych wcześniej lekcji teoretycznych i odtwórkowych (w tym zrealizowanie 500 zadań obowiązkowych). Średnio, czyli niektórym zajmie to mniej czasu, a niektórym zdecydowanie więcej. Jeśli uczysz się jednego przedmiotu, to na kurs poświęcisz 7 pełnych miesięcy (7 godzin tygodniowo, czyli 24 godziny miesięcznie), pozostanie Ci 2-miesięczny okres na pracę z bazą zadań, powtórki i systematyzację zdobytej wiedzy. Zauważ jednak, że jeśli chcesz przygotować się jednocześnie z biologii i z chemii, to wyliczenia trzeba podwoić, a to daje już odpowiednio większą liczbę godzin pracy. Gdybyśmy nie planowali, tobyśmy tego nie wiedzieli. Czy zdążylibyśmy na czas? Może. Jeśli chcemy mieć pewność – po prostu planujmy.

Jeśli masz już swój indywidualny plan pracy, harmonogram tygodniowy, materiały, które odpowiadają wymaganiom egzaminu maturalnego, oraz wiesz, na jakiej jakości Ci zależy, to co dalej?

Działaj i obserwuj, jak Ci idzie, a w razie problemów – zmieniaj i poprawiaj swój sposób nauki. Jeśli Twoja sytuacja jest bardziej złożona niż opisane dotychczas warunki i nie wiesz, jak pracować z kursem – jak tylko do nas napiszesz, pomożemy Ci ułożyć plan dostosowany do Ciebie.

Jeśli oprócz kursu Więcej niż Matura korzystasz z innych form nauki danego przedmiotu, uwzględnij to w planie. Zadbaj jednak o to, aby ze sobą współgrały i się uzupełniały, a nie szły oddzielnymi torami, bo to utrudni Ci w dłuższej perspektywie naukę, a, jak wiesz, czas i siły są ograniczone. Do innych przedmiotów, z których zdajesz maturę, również trzeba się przygotować. I to zaplanować.

👣 Krok 4: Na zadawaniu pytań i sprawdzaniu zadań poprzez wbudowane korepetycje, dzięki czemu podniesiesz swój wynik 

W swojej podróży kursanci nie są samotni. Zabrzmi to jak oczywistość, ale po to tu jesteśmy, aby zaoszczędzić Ci czasu i nerwów – jesteśmy tu, by Ci pomóc. Powiemy Ci, czy dobrze rozwiązałeś zadanie maturalne, czy dostałbyś za nie punkty, ale przede wszystkim pomożemy zrozumieć to, co będzie dla Ciebie niejasne. Ponadto jeśli zechcesz, to na początku wspólnie ułożymy plan Twojej nauki do matury i harmonogram tygodnia oraz doradzimy Ci w przypadku trudności z nauką i w kryzysowych sytuacjach. Nie oczekuj, że zrobimy wszystko za Ciebie – zrobimy to wspólnie, bo to przynosi największą wartość, po to się właśnie uczysz. Możesz nas zapytać w każdej chwili, w której tego potrzebujesz, nie zwlekając, aż myśl ucieknie, i nie blokując się w dalszej nauce. Możesz to zrobić w każdym miejscu na kursie –- pod slajdem z lekcji z wiedzą teoretyczną, zadaniem, w sekcji pomocy. Otrzymasz szybką, pisemną odpowiedź, do której możesz wrócić zawsze, gdy będziesz tego potrzebować.

4b

Musisz wiedzieć, że „wbudowane korepetycje” to nie są „tradycyjne korepetycje”, które pojawiają się jako pierwsze wyobrażenie w odpowiedzi na hasło „korepetycje”. Po pierwsze, kontakt z korepetytorem jest stały, a nie okazjonalny (od spotkania do spotkania). Po drugie, dostarczają one informacji nie tylko odnośnie do samej wiedzy przedmiotowej, ale również na temat tego, jak to zrobić, żeby się efektywnie nauczyć. Po trzecie, wbudowane korepetycje w ramach kursów Więcej niż Matura prowadzą doświadczeni nauczyciele i egzaminatorzy maturalni, którzy łącznie tworzą kilkunastoosobowy zespół konsultujący się ze sobą nawzajem, aby przygotować dla Ciebie najlepszą odpowiedź… Po czwarte, nie mają tak wysokiego kosztu – są w końcu integralną częścią kursu, do którego masz stały dostęp. To tak jak zapłacić za godzinę tradycyjnych korepetycji, a w zamian korzystać przez miesiąc z wbudowanych korepetycji na platformie Więcej niż Matura. Uważamy to za rewolucyjny aspekt, który wyróżnia nasze kursy na tle wszystkich innych rozwiązań na rynku edukacyjnym.

Zaznaczamy jednak mocno: pracujesz samodzielnie, uczysz się i angażujesz w zdobywanie wiedzy teoretycznej i umiejętności rozwiązywania zadań, a my jesteśmy zawsze wtedy, gdy potrzebujesz wsparcia, wyjaśnienia i profesjonalnej informacji zwrotnej. Bez limitu.

Korzystaj z tego, kiedy potrzebujesz. Jak tylko dopadną Cię wątpliwości, nie trać swojego cennego czasu. Pytania zadajesz anonimowo względem innych kursantów. Najpierw możesz sprawdzić dotychczasowe dyskusje, konsultacje i pytania innych osób pod danym zagadnieniem – to skarbnica wiedzy, dzięki której Twoje rozumienie może wiele zyskać.

Zobacz, jak wygląda opieka dydaktyczna na platformie:

👣 Krok 5: Na zachowaniu higieny pracy, dzięki czemu nauka nie zmęczy Cię i przyniesie pożądane efekty

Jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz – mówi znane przysłowie. Odpowiednio przygotuj swoje miejsce do pracy. Zadbaj o porządek. Najlepiej, aby na Twoim biurku nie było elementów zbędnych i rozpraszających, a jedynie te, które wiążą się z nauką. Staraj się jak najmniej rozpraszać podczas sesji nauki, która optymalnie powinna trwać ok. 25–35 minut; w zależności od preferencji indywidualnych może być krótsza lub dłuższa. Najlepiej wiesz, jak długo potrafisz utrzymać skupienie.

Uprzedź domowników, że masz zamiar się uczyć (jeśli jesteś już przy kroku 5, to wiesz, że ułożony plan i harmonogram pracy tygodniowej jest niezmiernie ważny, a być może nawet posiadasz już własny plan, więc poinformuj ich o stałych godzinach nauki), po to, aby w trakcie nikt Ci nie przeszkadzał.

Telefon to jeden z najczęstszych dystraktorów – wycisz wszelkie powiadomienia, skorzystaj z aplikacji do wyciszania telefonu, wyłącz, odłóż – jeżeli bardzo Cię kusi, to nawet w sąsiednim pomieszczeniu. Wszelkie dźwięki mogą odciągać nas od nauki.

Pilnuj czasu sesji nauki, a następnie zrób krótką przerwę – krótką, czyli ok. 5-minutową – a po kilku sesjach nauki – dłuższą. Staraj się nie przeciągać czasu trwania przerw, bo to rozwleka Twój proces nauki. Podczas przerwy powinieneś odpocząć, a nie ponownie skupiać uwagę, dlatego korzystanie z telefonu na przerwie to nie jest dobry pomysł. Wstań, przejdź się po pokoju czy domu, popatrz przez okno, zaopatrz się w coś do picia. Dobrze, jeśli będziesz się odpowiednio nawadniać (mniejsza szansa na to, że rozboli Cię głowa). Wietrz pomieszczenie, w którym się uczysz, bo świeże powietrze dodaje energii i pomaga poradzić sobie ze zmęczeniem.

5b

Zmęczenie – może się pojawić. Kolejna rada: jak tylko je poczujesz – zakończ naukę. Więcej nie znaczy lepiej w przypadku efektywnej nauki. Staraj się przede wszystkim pracować regularnie, a nie jak najwięcej jednego dnia – to nie sprawdza się na dłuższą metę.

Pamiętaj o roli snu, podczas którego następuje konsolidacja śladów pamięciowych. Może słyszałeś, jak kiedyś Twoi dziadkowie lub rodzice wspominali, żeby włożyć zeszyt pod poduszkę. Nie chodziło o jakieś magiczne przejście wiedzy z niego do głowy, ale o ugruntowanie zdobytych przed snem informacji, o to, co będzie działo się w głowie podczas odpoczynku w nocy.

Dodatkowo warto pamiętać o podstawowych aspektach dbania o zdrowie i o odpowiednio wysoki poziom energii. Aktywność fizyczna i odpowiednio zbilansowana dieta, skupiona na zdrowych produktach, pomaga nam utrzymać dobry stan organizmu. A jak ciało jest zadbane, to umysł może się łatwiej skupić na nauce.

Dbaj o swoją motywację – zapytasz: jak to zrobić? Przecież to takie trudne, czasem ją mamy, czasem zupełnie nam jej brak. Wszystkie poprzednie punkty wpływają na jej wzrost, staraj się budować motywację, po prostu je realizując. Działa to w następujący sposób: główny czynnik motywujący nas do nauki to pojawiające się efekty nauki, które obserwujemy. Jak będziesz pamiętać o wszystkich ważnych kwestia z tego wpisu, jak i będziesz uczyć się z Więcej niż Matura, to efekty się pojawią. Wtedy motywacji Ci nie zabraknie.

Możemy powiedzieć, że na motywację ogólnie składają się trzy główne aspekty: poczucie wartości celu (wiesz, jak ważna jest dla Ciebie matura i wysoki wynik; co Ci to zapewni), poczucie skuteczności (masz plan i harmonogram, wiesz, w którym miejscu jesteś, ile zrobiłeś, ile zostało do zrobienia, uczysz się teorii i ją odtwarzasz, robisz notatki, rozwiązujesz zadania i konsultujesz odpowiedzi – rozwijasz różne umiejętności, które przybliżają Cię do osiągnięcia celu). Ostatnim, nie mniej jednak ważnym, aspektem, jest wsparcie otoczenia – rodziny, przyjaciół, nauczycieli i nas jako korepetytorów i opiekunów na kursie Więcej niż Matura. Koniecznie korzystaj z wbudowanych w kurs korepetycji i bazy zadań Więcej niż Matura.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o motywacji, zachęcam Cię do zapoznania się z osobnym poradnikiem na ten temat.

👣 Krok 6 (opcjonalny): Na notowaniu, dzięki czemu lepiej przyswoisz materiał 

Nie jest to czynność konieczna, aby uczyć się z kursem Więcej niż Matura, ale zdecydowanie wskazana. Dlaczego? Załóżmy, że nastał moment, kiedy chcesz przypomnieć sobie materiał z lekcji teoretycznych, w końcu robisz solidną powtórkę przed maturą. Do czego chętniej wrócisz: do tematu w rozdziale lub kilku rozdziałach w książce, czyli średnio kilkunastu lub kilkudziesięciu stron, aby jeszcze raz przeczytać od deski do deski tekst, czy do przejrzystych i krótkich notatek z kluczowymi pojęciami, które łatwo można zlokalizować na slajdach lekcji?

Jak powiedzieliśmy sobie wcześniej, powtarzanie jest niezmiernie ważne – tak naprawdę nikt nie wymyślił lepszego sposobu kodowania informacji do pamięci długotrwałej. Możemy zwiększać siłę kodowania, po prostu rozumiejąc materiał, którego się uczymy, łącząc go z już posiadaną wiedzą i używając wspomagających technik pamięciowych. Wkuwanie byleby zapamiętać nie jest opłacalne na dłuższą metę, czyli w przypadku uczenia się do matury nie zda egzaminu.

Notatnik, kartki, kolorowe długopisy lub mazaki, zakreślacze – ten zestaw pozwoli Ci stworzyć satysfakcjonujące zapiski do lekcji. Nie wykonuj ich jedynie ołówkiem lub długopisem – ołówek jest słabo widoczny i może się zetrzeć, niech będzie dodatkiem, jeśli go potrzebujesz. Wykorzystuj kolory do porządkowania zagadnień. Możesz ustalić sobie hierarchię pojęć, np. to co najważniejsze oznaczam na zielono, trudne i nowe nazwy zapisuję na niebiesko itd. Atrakcyjniej wyglądają kolorowe notatki, będzie Ci się z nich potem przyjemniej uczyć. Nie oznacza to, że trzeba używać bardzo wielu kolorów, wystarczy kilka, aby uporządkować myśli. Główna zasada jest taka, aby notatka była maksymalnie zrozumiała dla Ciebie i przejrzysta. Warto dorysować proste obrazki do pojęć – szczególnie do tych nowych, aby łatwiej je zapamiętać. Dodaj strzałki lub inne symbole odpowiadające relacjom łączącym zagadnienia (bardzo często jedno zjawisko wynika z drugiego, coś jest przyczyną czegoś innego). Wskazaną formą, którą zalecamy stosować, są mapy myśli. Najlepiej spełniają powyższe warunki i zasady efektywnej nauki. Jedna mapa myśli na sekcję materiału – na zagadnienie lub lekcję, czyli w przypadku kursu Więcej niż Matura – na kilka do kilkunastu slajdów. 

6b

Program kursów Więcej niż Matura zawiera nie tylko lekcje teoretyczne, ale również dla usystematyzowania wiedzy: odtwórkowe – jeśli w toku pracy z nimi, czyli z pytaniami i zadaniami, które zawierają, stwierdzisz, że potrzebujesz coś dodać w notatkach do danego tematu – zrób to. Dzięki mapom myśli będzie Ci się łatwiej odnaleźć i to zrobić. Tak zaakcentujesz najważniejsze elementy lekcji.

Jak wygląda mapa myśli, od czego zacząć?

Od jej centrum, od środka kartki, gdzie umieszczasz tytuł/temat/zagadnienie. Od prawej strony (tak jak poruszają się wskazówki na zegarze, od godziny 12 rysujemy wychodzące z centrum gałęzie główne – tyle, ile ich potrzebujesz. Na nich zapisujemy pojęcia kluczowe, krótko i zwięźle, hasła itp. Jeśli potrzebujesz je rozwinąć, to od danej gałęzi głównej rysujesz gałęzie poboczne, na których dodajesz szczegóły. Gdzie możesz, umieszczasz piktogramy – słowa przemawiają do nas dobitniej. Gdy wykonujemy notatki, informacje zaczynają się strukturyzować, zapisujemy to, nad czym już myślimy.

Na początku, jak będziesz się uczyć wykonywania map myśli, załóż, że zajmie Ci to więcej czasu. W końcu czas się skróci, a Ty odruchowo nauczysz się tworzyć notatki w swoim własnym i niepowtarzalnym stylu. Wyrobisz nawyk, który przyda się w Twojej dalszej edukacji i na zawodowej ścieżce.

Czasem jednak łatwiej coś wydrukować niż przepisywać (wykres, tabelę czy schemat), oszczędzając czas i zyskując na przejrzystości podczas czytania. Do swoich notatek możesz śmiało włączać takie elementy. Oczywiście jest wartość z samodzielnego wykonania zapisków, jednak trzeba wziąć pod uwagę czas, możliwości, czytelność tego, co stworzymy.

Na platformie w każdej chwili, gdy uznasz, że coś jest warte wydruku, możesz taki element ściągnąć i to zrobić. Ponadto, aby zachować konkretny slajd czy zadanie, możesz je dodać do swojej Kolekcji – masz je zawsze pod ręką po kliknięciu w zakładkę.

Naucz się z Więcej niż Matura na 6+ 👣 👣 👣 


Korzystając z 5 wymienionych wyżej kroków na naszych kursach,
możesz skutecznie przygotować się do egzaminu maturalnego: realizując lekcje teoretyczne i odtwórkowe, rozwiązując zadania, planując i monitorując swoje postępy, pytając w ramach wbudowanych korepetycji, zachowując higienę pracy umysłowej. Spełniając 6 kroków – w tym wykonując samodzielne notatki – zwiększasz swoje szanse na sukces.

Ogarniemy za Ciebie wszystkie kwestie organizacyjne: ułożenie planu, selekcję materiału, ustalenie kolejności tematów, wybór zadań; Ty jedynie skup się na nauce według sprawdzonych metodologicznych wskazówek. Wchodzisz na platformę i od razu wiesz, czego masz się uczyć, ile czasu Ci to zajmie i ile materiału jeszcze zostało. Nie poszukujesz i nie tracisz czasu. Nie musisz zapisywać, które zadanie błędnie rozwiązałeś, aby później do niego wrócić – platforma zrobi to za Ciebie. Ty jedynie rozwijaj dalej swoje umiejętności.

Przy takim podejściu do nauki jesteśmy w stanie zagwarantować Ci wysoki wynik na egzaminie maturalnym, powyżej 75%. Nazywamy to Gwarancją Satysfakcji. Jeśli uczysz się z nami i nie osiągniesz takich rezultatów, to zwrócimy Ci poniesione koszty lub przez kolejny rok bez opłat za kurs pomożemy Ci w poprawie wyniku. Jak to wygląda w praktyce?

Rozpoczynasz naukę z kursem minimum 100 dni i maksimum 365 dni przed terminem matury, posiadasz plan nauki z określoną kolejnością lekcji, realizujesz wszystkie lekcje i spędzasz minimum 200 godzin ucząc się z kursem, rozwiązujesz samodzielnie minimum 500 zadań obowiązkowych.

Tym samym proponujemy naukę, za którą bierzemy odpowiedzialność. Efektywną naukę, która ma zapewnić rezultaty w postaci wiedzy i umiejętności w dłuższej perspektywie: na egzamin maturalny, do którego przygotowujesz się przez wiele miesięcy oraz podstawy na samych studiach. Taki sposób nauki ma również oszczędzać Twój czas i energię.

Jeśli jeszcze nie znasz naszych kursów, to zachęcamy Cię do wypróbowania bezpłatnej wersji demo, w ramach której otrzymasz dostęp do kilku lekcji, nie ma w niej jednak możliwości korzystania z wbudowanych korepetycji. Możesz dodatkowo skorzystać z naszych innych poradników maturalnych, pliku PDF z zadaniami maturalnymi podzielonego na działy, jak i Kursu Efektywnej Nauki – te wszystkie materiały dostępne są bez opłat.

Zapraszamy do dołączenia do sprawdzonej, efektywnej, nowoczesnej i spersonalizowanej nauki na Więcej niż Matura!